baner.png
Flaga UE

 Szkoła Branżowa I stopnia Nr 8 w Bytomiu
bierze udział w projekcie Erasmus+

 

Wejdź na stronę projektu

Aktualności

zajęcia dla uczniów - CUKIERNIK 2

Cukiernik

klasy 2b, 2c

KLASA 2b

technologie produkcji cukierniczej

Wykonaj i napisz w zeszycie przepis https://aniastarmach.pl/przepis/muffinki-bananowe/
Moduł II – Charakterystyka surowców słodzących i mącznych wykonaj notatkę https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=697

KLASA 2b

zajęcia praktyczne

Bardzo proszę o przekazanie uczniom klasy II b aby opracowali w zeszytach lub na kartkach i powtórzyli w ramach zajęć praktycznych tematykę z zakresu :

Temat:Charakterystyka ciasta biszkoptowego.
1.Charakterystyka ciasta biszkoptowego.
2. Metody sporządzania ciasta biszkoptowego.
3. Asortyment wyrobów z ciasta biszkoptowego.
4.Wady ciast biszkoptowych i przyczyny ich powstawania.
5.Temperatura i czas wypieku wyrobów.

Temat:Charakterystyka ciasta biszkoptowo - tłuszczowych.
1.Charakterystyka ciasta biszkoptowo - tłuszczowego.
2. Metody sporządzania ciasta biszkoptowo - tłuszczowego.
3. Asortyment wyrobów z ciasta biszkoptowo- tłuszczowego.
4.Wady ciasta biszkoptowo - tłuszczowego i przyczyny ich powstawania.
5.Temperatura i czas wypieku wyrobów.

KLASA 2b

technika w produkcji cukierniczej
Temat do opracowania> maszyny i urządzenia do obróbki ciasta.
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) wyszukaj maszyny i urządzenia służą do obróbki ciasta

KLASA 2c

technologie produkcji cukierniczej

Polecenie
1. Zapoznaj się z treścią modułu nr. 1: Półprodukty cukiernicze: masy i kremy
2.Obejrzyj wideocast
3. Zrób krótką notatkę z marcepana
3. Wykonaj w zeszycie zadanie 1,2,3,4
https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=698

KLASA 2c

Test
Przedmiot: Technika w produkcji cukierniczej
Dział: Narzędzia ręczne oraz maszyny i urządzenia do wytwarzania i obróbki ciasta

1. Do narzędzi ręcznych w ciastkarni należy:
a) wózek widłowy
b) stół
c) wałek drewniany
2. Tylki to:
a) końcówki worków do kremu
b) rodzaje sita
c) ranty do tortów
3. Radełko służy do:
a) nadziewania pączków
b) wycinanie ciasta i faworków
c) smarowania ciasta rozmąconym jajem
4. Niezbyt staranne mycie zaschniętych powierzchni może spowodować :
a) pęknięcie narzędzia
b) odbarwienie narzędzia
c) zakażenie produktów
5. Miesiarki dzielą się na:
a) miesiarki z dzieżą wyjezdną i stacjonarną
b) mesiarki ręczne i automatyczne
c) mieszarki szybkoobrotowe i nieobrotowe
6. Urządzenie do podnoszenia i wylewania ciasta z dzieży to:
a) mieszarka
b) ubijarka
c) wywrotnica
7. Podstawowe elementy miesiarki to:
a) dzieża, miesidło i osłona
b) dzieża, osłona i system napędowy
c) dzieża, miesiło i system napędowy

8. Do ubijania piany stosuje się miesidło w kształcie:
a) rózgi
b) haka
c) łopatki
9.Urządzenie stosowane do mieszania ciast „ciężkich” to:
a) rogalikarka
b) zagniatarka
d) ubijarka
10.Foremki, pędzle, skrobaki to:
a) pozostały sprzęt w ciastkarni
b) podstawowy sprzęt w ciastkarni
c) przyrządy do malowania
11. Przed rozpoczęciem produkcji należy:
a) włączyć maszynę do sieci elektrycznej i ją oczyścić
b) sprawdzić ustawienie i stan elementów roboczych( noży , walców, taśm )
c) wezwać elektryka aby usunął resztki produktów znajdujących się w maszynie
12. Do czynności produkcyjnych może zostać dopuszczony pracownik, który odbył:
a) rozmowę kwalifikacyjną
b) praktykę próbną
c) odpowiednie szkolenie
13. Miesiarki do ciast są wyposażeniem:
a) przygotowalni półproduktów
b) wykańczalni wyrobów
c) formierni - obrabialni
14. Dzielarki, zaokrąglarki, wałkowarki są wyposażeniem:
a) przygotowalni półproduktów
b) wykańczalni wyrobów
c) formierni- obrabialni
15. Który z wymienionych przenośników służy do transportu materiałów sypkich luzem:
a) przenośnik hydrauliczny
b) przenośniki czerpakowy
c) młynkiem uniwersalnym

16. Do miażdżenia maku i orzechów wykorzystuje się urządzenie zwane:
a) trójwalcówką
b) młynem udarowym
c) młynkiem uniwersalnym
17. Maszyny do mechanicznej obróbki ciasta to:
a) dzielarko- kształtownice
b) miesiarki
c) krajalnice
18. Wywrotnice służą do:
a) mieszania ciasta
b) kształtowania ciasta
c) przelewania ciasta w celu dalszej obróbki
19. Wałkowarki stosuje się do wałkowania:
a) ciasta drożdżowego i francuskiego
b) ciasta francuskiego i biszkoptowego
c) ciasta biszkoptowego i kruchego
20. W ciastkarstwie nie stosuje się formierek:
a) wykrawających i wyciskających
b) wytłaczających i wykrawających
c) wydłużających i wałkujących

KLASA 2c

zajęcia praktyczne

Proszę zobaczyć film i przypomnieć sobie wiadomości na temat ciasta kruchego.

https://www.youtube.com/watch?v=bVgKsERtUs4

Ćwiczeniem do tego tematu będzie ciasto kruche z jabłkami, które proszę abyście wykonali na podstawie załączonego filmu. Wykaz potrzebnych produktów podany jest na początku filmu.

https://www.youtube.com/watch?v=_eFTfceZuPg

Podczas wykonywania ćwiczenia proszę pamiętać o właściwej organizacji stanowiska pracy i zachowaniu higieny produkcji.

Do oceny ćwiczenia proszę wysłać 3 zdjęcia:

1. Stanowiska pracy przed przystąpieniem do wykonywania ciasta, gdzie widoczne są wszystkie produkty i narzędzia pracy

2. Ciasta kruchego bezpośrednio po zarobieniu, a przed wyłożeniem do formy

3. Gotowego wyrobu, czyli ciasta po wypieczeniu i odkrojeniu 1 porcji tak, aby widoczny był przekrój ciasta.

Zdjęcia można wysłać na mojego Messengera lub na adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

zajęcia dla uczniów - CUKIERNIK 1

Cukiernik
klasy: 1a, 1d, 1e, 1i

KLASA 1a

technologie produkcji cukierniczej

https://www.youtube.com/watch?v=yKzUt4lvxZ4

https://www.youtube.com/watch?v=kFjrL7fTVwA

http://www.mamz.pl/almanach/skrypty/pokazy/typ_maki.pdf

KLASA 1d oraz 1i

technologie produkcji cukierniczej

Polecenie:
1. Zapoznaj się z treścią modułu nr.3,
2. Obejrzyj wideocast
3. Zrób krótką notatkę z owoców
4. Wykonaj w zeszycie zadanie 1,2,3
https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=697

KLASA 1d oraz 1 i

Przedmiot: TECHNIKA W PRODUKCJI CUKIERNICZEJ
Bogumiła Ostrowska
Klasy: Id, Ii proszę o rozwiązanie testu z wykorzystaniem notatek z zeszytu
Test z działu „Typowe części maszyn”

Zaznacz poprawną odpowiedź.
1. Połączenie wiążą elementy składowe tak, że mogą się wspólnie poruszać.
a) prawda
b) fałsz
2. Połączenia dzielimy na spoczynkowe i ruchowe.
a) prawda
b) fałsz
3. Do połączeń rozłączanych zaliczamy połączenia gwintowe, lutowane i spawane.
a) prawda
b) fałsz
4. W połączeniach gwintowych wykorzystuje się śruby, wkręty, zawleczki.
a) prawda
b) fałsz
5. Do wyrównywania nierówności łączonych powierzchni służą nakrętki.
a) prawda
b) fałsz
6. Do połączeń kształtowych zaliczmy połączenia klinowe, śrubowe i kołkowe.
a) prawda
b) fałsz
7. Wpusty stosuje się w połączeniach gwintowych.
a) prawda
b) fałsz
8. Połączenia klinowe mogą być wzdłużne i krzyżowe.
a) prawda
b) fałsz
9. Kołki można podzielić w zależności od przeznaczenia, kształtu i umiejscowienia w złączu.
a) prawda
b) fałsz
10. Kołek rozporowy może być wykonany z metalu lub tworzywa sztucznego.
a) prawda
b) fałsz
11. Połączenia wciskowe dzielą się na wzdłużne i poprzeczne.
a) prawda
b) fałsz
12. Nity składają się z łba, trzonu i zakuwki.
a) prawda
b) fałsz
13. Lutowanie to łączenie metali przy użyciu lutu z metalu łatwiej topliwego niż metal nim łączony.
a) prawda
b) fałsz
14. Rozróżnia się lutowanie: elektryczne, termitowe i gazowe.
a) prawda
b) fałsz
15. Spawanie to proces łączenia elementów metalowych, najczęściej z użycia spoiwa.
a) prawda
b) fałsz
16. Zgrzewanie elektryczne dzieli się na: punktowe, liniowe, garbowe i doczołowe.
a) prawda
b) fałsz
17. W połączeniach zgrzewnych wykorzystuje się zjawisko adhezji.
a) prawda
b) fałsz
18. Łożysko toczne zbudowane jest z kadłuba i panewki.
a) prawda
b) fałsz
19. Hamulce działają odwrotnie niż sprzęgła.
a) prawda
b) fałsz
20. Ze względu na kształt elementu ciernego hamulce dzielimy na klockowe, szczękowe i taśmowe.
a) prawda
b) fałsz
21. Przekładnia łączy ze sobą dwa wałki, umożliwiając przeniesienie mocy z jednego na drugi.
a) prawda
b) fałsz
22.Sprzęgła rozłącznie można wyłączyć podczas pracy bez ich demontażu.
a) prawda
b) fałsz
25 Przekładnia służy do przeniesienia ruchu z elementu napędowego na element napędzany z jednoczesną zmianą prędkości i siły.
a) prawda
b) fałsz
24.Wśród przekładni zębatych wyróżniamy przekładnie pasowe, linowe i łańcuchowe.
a) prawda
b) fałsz
25 Działanie hamulca polega na zamianie energii mechanicznej na energię cieplną lub elektryczną.
a) prawda
b) fałsz

KLASA 1e

Przedmiot: TECHNIKA W PRODUKCJI CUKIERNICZEJ

Klasę Ie proszę o rozwiązanie testu z wykorzystaniem notatek z zeszytu
Dział: Materiały rysunkowe
Test z działu „Materiały rysunkowe”

Zaznacz poprawną odpowiedź.
1. Do odmian rysunku technicznego nie zaliczamy:
a) rysunku biologicznego
b) rysunku technicznego maszyny
c) rysunku elektrycznego
2. Przez termin graficzna prezentacja rozumiemy:
a) szkic
b) wykres
c) schemat
3. Podziałka 5:1 to skala:
a) zwiększająca
b) zmniejszająca
c) rzeczywista
4. Symbole graficzne, które umieszcza się na rysunkach technicznych
w celu zwiększenia czytelności rysunku, to:
a) uproszczenia
b) normy
c) normalizacja
5. Do materiałów rysunkowych, które nie ulegają zużyciu, zaliczamy:
a) tusz kreślarski i papier
b) piórka i krzywiki
c) ołówki i gumki
6. Ołówki kreślarskie mają rdzeń:
a) metalowy
b) drewniany
c) grafitowy
7. Ołówki kreślarskie twarde oznaczone są symbolem:
a) H
b) HB, F
c) B
8. Arkusz o wymiarach 297x210 mm oznaczono symbolem:
a) A3
b) A4
c) B5
9. Linia kreskowa składa się z:
a) samych kresek
b) samych kropek
c) kresek i kropek
10.Tabliczka rysunkowa umieszczona jest na rysunku:
a) w lewym górnym rogu
b) w lewym dolnym rogu
c) w prawym dolnym rogu

KLASA 1d

zajęcia praktyczne

TEMAT – PRODUKCJA PÓŁPRODUKTÓW Z CIASTA
Proszę o przygotowanie:
1 jajko
4 szklanki cukru
Łyżeczka cukru waniliowego
¾ szklanki jogurtu truskawkowego
1 szklanka mąki pszennej (144g)
20g roztopionego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
WYKONANIE;
-Jogurt i jaja ogrzać do temperatury pokojowej, piekarnik nagrzać do 180 stopni.
-Jaja ubić z cukrem na puszystą białą masę, dodać jogurt, roztopione masło, przesianą mąkę wraz z proszkiem do pieczenia - delikatnie wymieszać (Łyżką).
- piec przez 20-22 minut
UWAGA: Można zrobić z połowy proporcji.
W razie pytań lub potrzeby pomocy proszę o kontakt mailowy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

UWAGA – PROSZĘ U UDOKUMENTOWANIE ZADANIA -GOTOWEGO WYROBU POD POSTACIĄ ZDJĘCIA W TELEFONIE ORAZ ZATRZYMANIE TEGO ZDJĘCIA DO OCENY.

KLASA 1d

zajęcia praktyczne

Wykonaj ćwiczenie i zapisz przepis w zeszycie -https://www.youtube.com/watch?v=WlEyVoJWzCo

KLASA 1e

technologia w produkcji cukierniczej

Temat do opracowania > sery twarogowe.
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby) wyszukaj jak charakteryzują się sery oraz jaki jest ich podział.

KLASA 1i

zajęcia praktyczne

TEMAT – PRODUKCJA PÓŁPRODUKTÓW Z CIASTA
Proszę o przygotowanie:
1 jajko
4 szklanki cukru
Łyżeczka cukru waniliowego
¾ szklanki jogurtu truskawkowego
1 szklanka mąki pszennej (144g)
20g roztopionego masła
1 łyżeczka proszku do pieczenia
WYKONANIE;
-Jogurt i jaja ogrzać do temperatury pokojowej, piekarnik nagrzać do 180 stopni.
-Jaja ubić z cukrem na puszystą białą masę, dodać jogurt, roztopione masło, przesianą mąkę wraz z proszkiem do pieczenia - delikatnie wymieszać (Łyżką).
- piec przez 20-22 minut
UWAGA: Można zrobić z połowy proporcji.
W razie pytań lub potrzeby pomocy proszę o kontakt mailowy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

UWAGA – PROSZĘ U UDOKUMENTOWANIE ZADANIA -GOTOWEGO WYROBU POD POSTACIĄ ZDJĘCIA W TELEFONIE ORAZ ZATRZYMANIE TEGO ZDJĘCIA DO OCENY.

zajęcia dla uczniów - KUCHARZ 2

Kucharz
Kasy 2a, 2d

KLASA 2A

technologia gastronomiczna

Temat do opracowania > sporządzanie potraw z wykorzystaniem kasz.
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) lub
z notatek sporządzonych w zeszycie lekcyjnym przypomnij sobie asortyment kasz, obróbkę wstępną i cieplną. W domu ugotuj ryż na sypko z jabłkami. Pamiętaj o prawidłowej zasadzie przeprowadzania obróbki cieplnej kasz.

KLASA 2A

technika z bezpieczeństwem w gastronomii

Temat: Urządzenia do obróbki wstępnej surowców

Proszę zobaczyć film oraz zapoznać się z treścią materiału na temat urządzeń do obróbki wstępnej surowców i na ich podstawie wykonać 3 zadania. Odpowiedzi proszę zapisać w zeszycie.

technika z bezpieczeństwem w gastronomii

Urządzenia do obróbki wstępnej surowców

https://www.youtube.com/watch…

Zadanie 1: Na podstawie zamieszczonych treści, wyjaśnij zasadę działania wilka.

Zadanie 2: Jakie urządzenia lub maszyny zastosujesz przy sporządzeniu następujących potraw?

- zupa krem

- ciasto naleśnikowe

- farsz do pierogów

- tatar

- surówka z marchwi

Zadanie 3: Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie odpowiedz na pytania:

A – Jakiego urządzenia dotyczy opis?

B – Do czego służy opisane urządzenie?

„Zbudowany jest z dwóch walców. Walce mogą być granitowe, karborundowo-cementowe, za stali nierdzewnej kwasoodpornej, z tworzyw sztucznych, z drewna. Walce obracają się z niejednakową prędkością. Posiadają powierzchnię rowkowatą. Prześlizg między walcami jest regulowany. Zasypywane z góry owoce są miażdżone i rozcierane. Pod walcami znajdują się zgarniacze miazgi przyklejonej do walców”.

KLASA 2A

PRZEDMIOT: Podstawy żywienia człowieka
Temat: Pojęcie przemiany materii (temat przewidziany na 4 godz. lekcyjne)
Klasę IIa proszę o przepisanie tej notatki
Pozdrawiam , Bogumiła Ostrowska

Metabolizm (gr. metabole – przemiana) to ogół przemian biochemicznych i reakcji enzymatycznych, zachodzących w komórce lub organizmie, umożliwiających przemianę materii i energii. U organizmów jednokomórkowych metabolizm warunkuje spełnianie funkcji życiowych, natomiast u wielokomórkowców duża część aktywności metabolicznej komórki służy innym komórkom, czyli jest skierowana na zewnątrz.
Wyróżnia się dwa kierunki przemian metabolicznych: anabolizm i katabolizm. Intensywność metabolizmu u poszczególnych organizmów jest różna i zależy od wielu czynników. U młodych organizmów oraz w okresie zarodkowym i płodowym stwierdza się przewagę procesów anabolicznych nad procesami rozpadu. Tempo metabolizmu zmienia się u osobników jednego gatunku i zależy od: wieku, płci, fazy rozwojowej, stanu zdrowia, aktywności gruczołów wewnątrzwydzielniczych, pory dnia i pory roku.
Podstawowe pojęcia związane z przemianą materii, metabolizmem oraz kosztami trawienia pokarmów:
1. Podstawowa przemiana materii (PPM) obejmuje wszystkie wydatki energetyczne niezbędne do podtrzymania funkcji życiowych człowieka będącego w całkowitym spoczynku: pracę narządów wewnętrznych, oddychanie, przemiany metaboliczne, wytwarzanie krwinek, procesy wydalania, wydzielania itp.
2. Spoczynkowa przemiana materii (SPM) jest równoważna do podstawowej przemiany materii (tzw. metabolizm podstawowy) i oznacza stopień przemian energetycznych u osoby niewykonującej żadnego wysiłku fizycznego oraz będącej co najmniej 12 godzin po spożyciu posiłku (w trzydniowej diecie bezbiałkowej co najmniej 8 godzin po posiłku). W przybliżeniu jest około 10% wyższa niż PPM oraz stosowana, gdy nie zostaną spełnione wszystkie warunki podczas pomiaru PPM.
3. Całkowita przemiana materii (CPM) określana jest jako całkowity wydatek energetyczny człowieka.
Metabolizm to ogół reakcji biochemicznych zachodzących we wszystkich komórkach organizmu, który związany jest z przemianą materii oraz energii, zapewniając organizmowi prawidłowy wzrost, rozwój oraz funkcjonowanie. W organizmie zachodzą dwa rodzaje procesów metabolicznych – kataboliczny i anaboliczny. Procesy syntezy i budowania (anaboliczne) następują w każdej żywej komórce naprzemiennie z procesami rozkładu (katabolicznymi).
Anabolizm – to synteza złożonych związków organicznych z prostych związków. Do ich zajścia niezbędne jest dostarczenie energii. Dzięki temu powstające w trakcie procesu chemicznego produkty reakcji osiągają wyższy poziom energetyczny niż wykorzystane w nim substraty. Reakcjami anabolicznymi są: biosynteza białek, węglowodanów, tłuszczów itd.
Katabolizm – to rozkład bardziej złożonych związków organicznych do prostej postaci, prowadzący do uwalniania energii. Powstające produkty mają niższy poziom energe-
tyczny niż zużywane substraty, a więc jest to degradacja energetyczna. Przykładem procesu katabolicznego jest oddychanie wewnątrzkomórkowe czy trawienie.

Głównym źródłem energii są węglowodany i tłuszcze. Aby obliczyć ilość energii powstającej w ustroju, trzeba znać jednostki energetyczne. Dawniej nazywane one były kilokaloriami (1 kcal = 1000 cal). 1 kcal jest to ilość ciepła potrzebna do ogrzania 100 g wody chemicznie czystej o 1°C przy ciśnieniu 1 atm. Zgodnie z układem SI wartość energetyczną wyraża się obecnie w megadżulach (MJ) przy założeniu, że 1 MJ = 1000 kJ, a 1 kcal = 4,184 kJ. Procesy anaboliczne i kataboliczne zachodzą w komórkach równocześnie (ale w różnych miejscach) i są od siebie zależne. Intensywność procesów metabolicznych zależna jest od wieku organizmu, jego poziomu aktywności życiowej, a także od warunków panujących w otoczeniu, np. od temperatury.
Trawienie to proces rozkładu w organizmie poszczególnych składników pokarmowych znajdujących się w pożywieniu. Przebiega ono w następujących odcinkach przewodu pokarmowego: w jamie ustnej, żołądku i jelicie cienkim. Wchłanianie, czyli resorpcja, to proces przenikania związków prostych, a więc końcowych produktów trawienia białek, tłuszczów i cukrów oraz wody, witamin, soli mineralnych i pozostałych składników niewymagających trawienia do krwi i limfy. Koszt trawienia pokarmów – termogeneza poposiłkowa, czyli ciepłotwórcze działanie pożywienia, to okres zwiększenia tempa przemiany materii spowodowany spożywaniem pokarmów, ich trawieniem i wchłanianiem oraz transportowaniem wchłoniętych składników odżywczych.

KLASA 2D

technologia
Potrawy gotowane z mięs zwierząt rzeźnych - https://www.youtube.com/watch?v=bwO4cxKdifw
- zapisz przepis w zeszycie

KLASA 2D

podstawy żywienia człowieka

Temat: Zasady układania jadłospisów

Proszę zobaczyć film oraz zapoznać się z treścią materiału na temat urządzeń do sporządzania i ekspedycji napojów zimnych i na ich podstawie wykonać 3 zadania. Odpowiedzi proszę zapisać w zeszycie.

https://www.youtube.com/watch?v=5yUHFoKcUDs

https://www.youtube.com/watch?v=QOHrKeThOr8

Zadanie 1: Na podstawie zamieszczonych treści, wyjaśnij rolę norm żywienia.

Zadanie 2: Dokonaj zapisu swojego całodziennego menu przez kolejne 3 dni tygodnia z podziałem na śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Jeżeli nie jesz II śniadania i podwieczorku, to zanotuj, co spożywałeś między posiłkami głównymi. Nie zapomnij o zanotowaniu spożywanych napojów.

Rodzaj posiłku Potrawy

śniadanie

 


II śniadanie

 


obiad

 


podwieczorek

 


kolacja

 

 


Zadanie 3: Ułóż samodzielnie jadłospis na wybrany dzień tygodni

KLASA 2D

Zajęcia praktyczne
https://1drv.ms/w/s!AlARvXpuu1cIcThsBnfXNTAO9cI?e=9hBlYI

zajęcia dla uczniów - KUCHARZ 3

Kucharz

klasy 3a, 3d, 3e

KLASY 3A, 3D, 3E
PRZEDMIOT: Podstawy żywienia człowieka
proszę w ramach powtórzenia o przepisanie do zeszytu notatki:

Różnice w układaniu jadłospisów w zakładach otwartych i zamkniętych

Zakłady typu zamkniętego:
• Planowanie jadłospisu na okres co najmniej 7–10 dni.
• Komponowanie w jadłospisach produktów z każdej grupy.
• Uwzględnianie różnych technik kulinarnych.
• Odpowiednie dobieranie produktów pod względem barwy, smaku i zapachu.
• Uwzględnianie w planowaniu pory roku.
• Pamiętanie o rozkładzie posiłków w ciągu dnia.
• Dostosowanie jadłospisu do zapotrzebowania energetycznego i niezbędnych składników odżywczych w zależności od wieku, płci, masy ciała oraz aktywności fizycznej.

Zakłady typu otwartego:
• Planowanie karty menu zgodnie z zapotrzebowaniem klienta.
• Tworzenie w menu potraw z różnych grup produktów.
• Uwzględnianie różnych technik kulinarnych.
• Urozmaicanie karty menu według upodobań konsumentów.
• Uwzględnianie sezonowości produktów.
• Kontrolowanie porcji wydawanych potraw.

I zrobienie notatki do tematu lekcji
Temat: Dieta wysokobiałkowa

KLASA 3A

technologia gastronomiczna

Temat do opracowania > sporządzanie potraw z rybnej masy mielonej
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) wyszukaj i zobacz schemat produkcji rybnej masy mielonej. Z jakich gatunków ryb można sporządzać rybną masę mieloną.

KLASA 3A

technika z bezpieczeństwem w gastronomii

Temat: Urządzenia do sporządzania i ekspedycji napojów zimnych

Proszę zobaczyć film oraz zapoznać się z treścią materiału na temat urządzeń do sporządzania i ekspedycji napojów zimnych i na ich podstawie wykonać 3 zadania. Odpowiedzi proszę zapisać w zeszycie.

https://www.youtube.com/watch…

Zadanie 1: Jakie urządzenia lub maszyny zastosowałbyś do sporządzania lub nalewania następujących napojów?

Napój Maszyna lub urządzenie

Coca-cola

 


Sok naturalny

 


Mrożony jogurt

 


Sorbet owocowy

 


Zadanie 2: Wyjaśnij zasadę działania młynka żarnowego do mielenia kawy/

Zadanie 3: Na podstawie opisu podaj nazwę urządzenia:

Służą do wyeksponowania kilkudziesięciu butelek napojów. Najczęściej wykonane są z litego drewna. Butelki ułożone są w pozycji leżącej. Stosowane są w restauracjach, pubach, drink barach, winiarniach. Stosuje się je do przechowywania butelek o pojemności 0,75 l i 1 l, 1,5 l. Co to za urządzenie?

KLASA 3D

technologia
Kuchnia staropolska https://www.youtube.com/watch?v=2Z0jltSl2dM Napisz w zeszycie jakie stosowano produkty i przyprawy w kuchnii staropolskiej, wymien 8 najbardziej znanych potraw kuchni staropolskiej
Rozwiąż test styczeń i czerwiec 2019 zapisz wyniki zrób zdjęcie rozwiązania https://kwalifikacjewzawodzie.pl/kwalifika…/kwalifikacja-t6/

KLASA 3D

zajęcia praktyczne

Polecenia
1.Zapoznaj się z treścią materiału zawartą w linkach


https://youtu.be/Ju6dgs700Y0

https://youtu.be/Y3Yu3rHnV6g

https://youtu.be/Oo6jgCaKYVo

https://youtu.be/k3j01-i8Ous

2. W zeszycie napisz ( składniki, technologia wykonania)

- 3 przepisy kulinarne z zastosowaniem warzyw korzeniowych;

- 3 przepisy kulinarne z zastosowaniem ziemniaków
-3 przepisy kulinarne z zastosowaniem owoców

KLASA 3E

zajęcia praktyczne
Zakąski - charakterystyka i podział http://scholaris.pl/zasob/60017 - zapisz notatkę i wykonaj ćwiczenie https://www.youtube.com/watch?v=FviWAstOg5o - zrób zdjęcie

KLASA 3E

technika z bhp
Dobór urządzeń i sprzętu do wykonania usług gastronomicznych ModułVIII https://kno.ore.edu.pl/moodle/course/view.php?id=683 - wymień i narysuj sprzęty i urzadzenia znajdujące się w Twojej kuchnii napisz do czego służą
Rozwiąż test styczeń i czerwiec 2019 zapisz wyniki zrób zdjęcie rozwiązania https://kwalifikacjewzawodzie.pl/kwalifika…/kwalifikacja-t6/

zajęcia dla uczniów - KUCHARZ 1

Kucharz
klasa 1a, 1c, 1g, 1h

KLASA 1A

technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Temat :Warunki oraz metody przechowywania i utrwalania żywności

Proszę zobaczyć dwa filmiki oraz zapoznać się z treścią materiału na temat metod utrwalania żywności i na ich podstawie wykonać 3 zadania.

https://www.youtube.com/watch?v=ehk2twLNI2U

https://www.youtube.com/watch?v=RCaFNBVJ1XI

 

Zadanie 1: Wymień i opisz biologiczne metody utrwalania żywności.

Zadanie 2: Opisz na czym polega pasteryzacja i podaj 3 przykłady produktów utrwalonych tą metodą.

Zadanie 3: Opisz metody osmoaktywne i podaj po 1 przykładzie produktu utrwalonego tą metodą.

KLASA I C -
ZAJĘCIA PRAKTYCZNE TEMAT – OBRÓBKA WSTĘPNA WARZYW KORZENIOWYCH
Proszę o przygotowanie surówki z warzyw.
Receptura;
Marchew 2 szt
Jabłko 2 szt
Pietruszka korzeń 15 dag
Seler 15 dag
Por 15 dag
Kiszony Ogórek 30 dag
Sól
Oliwa/Olej 4 łyżki
Śmietana 4 łyżki
Zielona pietruszka

SPOSÓB WYKONANIA;
Marchew, seler, pietruszkę umyć, obrać
zetrzeć na tarce. Jabłka zetrzeć na tarce
zieloną pietruszkę drobno pokroić.
Por pokroić w krążki, ogórki w kostkę
Dodać oliwę, lub majonez lub śmietanę. Doprawić do smaku
UWAGA: Można zrobić z połowy proporcji.
W razie pytań lub potrzeby pomocy proszę o kontakt mailowy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
UWAGA – PROSZĘ U UDOKUMENTOWANIE ZADANIA -GOTOWEGO WYROBU POD POSTACIĄ ZDJĘCIA W TELEFONIE ORAZ ZATRZYMANIE TEGO ZDJĘCIA DO OCENY.

KLASA 1C

technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Temat do opracowania > obróbka wstępna i cieplna ziemniaków.
1. Ze źródeł ogólnodostępnych (scholaris.pl/resources/zasoby, lub kno.ore.edu.pl/ repozytorium) lub w domu przeprowadź obróbkę wstępną ziemniaka. Po przeprowadzonej obróbce, ugotuj ziemniaka i sporządź z niego peri ziemniaczane.

KLASA 1G

Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem

Polecenia
1.Zapoznaj się z treścią materiału zawartą w linkach


https://youtu.be/Ju6dgs700Y0

https://youtu.be/Y3Yu3rHnV6g

https://youtu.be/Oo6jgCaKYVo

https://youtu.be/k3j01-i8Ous

2. W zeszycie napisz ( składniki, technologia wykonania)

- 2 przepisy kulinarne z zastosowaniem warzyw korzeniowych;

- 2 przepisy kulinarne z zastosowaniem ziemniaków

KLASA 1H

zajęcia praktyczne

https://www.youtube.com/watch?v=nf3pz2_MMUg

https://www.youtube.com/watch?v=_iGj_Tz5A7k

KLASA 1H

technologia

TEMAT – ZASTOSOWANIE WARZYW W PRODUKCJI POTRAW
Proszę o przygotowanie nazwy potrawy z wykorzystaniem warzyw z każdej grupy np. cebulowe, korzeniowe, strączkowe itd.
PRZYKŁAD np. fasolka po bretońsku – warzywa strączkowe
W razie pytań lub potrzeby pomocy proszę o kontakt mailowy - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.